VIII Young Scientists Academy 18-20.11.2024

November 20, 2024

Politechnika Wrocławska (Katedrą Inżynierii Pojazdów) wraz z Polskim Towarzystwem Naukowym Silników Spalinowych oraz Politechniką Poznańską (Wydziałem Inżynierii Lądowej i Transportu oraz Instytutem Instytutem Napędów i Lotnictwa) w dniach 18-20 listopada 2024 zorganizowało kolejne już sympozjum dla młodych naukowców/doktorantów – VII Young Scientists Academy w Zamku Czocha.

Konferencję uświetnili:

Prorektor Politechniki Poznańskiej ds. studenckich i kształcenia

dr hab. inż. Agnieszka Misztal, prof. PP

Prorektor Politechniki Poznańskiej ds. nauki

prof. dr hab. inż. Wojciech Sumelka

Prorektor Politechniki Lubelskiej ds. studenckich

prof. dr hab. inż. Paweł Droździel

Dziekan Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni

dr hab. inż. Tomasz Kniaziewicz, prof. AMW

Dziekan Wydziału Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego

dr hab. inż. Sławomir Wierzbicki, prof. UWM

Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej

prof. dr hab. inż. Jacek Pielecha

Z-ca Dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie

prof. dr hab. inż. Andrzej Świderski

Dyrektor Poznańskiego Instytutu Technologicznego – Sieć Badawcza Łukasiewicz

  • dr inż. Rafał Cichy

Z ramienia organizatorów uczelnie reprezentowali:

Prezes Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych

prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz

Kierownik Katedry Inżynierii Pojazdów, Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej

prof. dr hab. inż. Zbigniew Sroka

Dyrektor Instytutu Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej

dr hab. inż. Andrzej Ziółkowski, prof. PP

Kierownik Zakładu Napędów, Instytutu Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej

prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha

**Główną część konferencji prowadzili: prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz – Prezes Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych oraz prof. dr hab. inż. Zbigniew Sroka

  • Kierownik Katedry Inżynierii Pojazdów. **

W konferencji uczestniczyło ponad 100 osób (co było rekordem wśród dotychczasowych edycji konferencji) z Politechniki Poznańskiej, Wrocławskiej, Śląskiej, Krakowskiej, Lubelskiej, Opolskiej, Częstochowskiej, Rzeszowskiej, Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Wojskowej Akademii Technicznej, PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o., Poznańskiego Instytutu Technologicznego – Łukasiewicz, Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, Państwowej Akademii
Nauk Stosowanych w Krośnie oraz Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu.

Na konferencji zaprezentowano 19 referatów oraz 44 prac e-posterowych. Prezentacje dostępne są na stronie: https://ptnss.pl/?page_id=6407

W ramach Konferencji przyznano nagrodę oraz sześć wyróżnień za prezentację referatów:

Bartłomiej Romowicz (Politechnika Krakowska) – Projekt i badania pojazdu elektrycznego dla osób z niepełnosprawnościami (nagroda główna)

Wioletta Cebulska (Politechnika Śląska) – Porównanie emisji drgań w samochodach z napędem elektrycznym i konwencjonalnym

Piotr Gładysz (Politechnika Poznańska) – Bezzałogowe statki powietrzne w działaniach Państwowej Straży Pożarnej (wyróżnienie)

Monika Jabłońska (Akademia Marynarki Wojennej) – Eksperymentalne badania nad zastosowaniem frezowania jako techniki hybrydowej w celu poprawy jakości powierzchni próbek wytwarzanych metodą addytywną (wyróżnienie)

Tomasz Kosztyła (Akademia Nauk Stosowanych) – The impact of the use of a heat storage with phase change material on the heat balance of the combustion engine in a hybrid drive system (wyróżnienie)

Krzysztof Ludziak (Politechnika Lubelska) – Zastosowanie paliw odnawialnych w silniku tłokowym realizującym niskotemperaturowe spalanie mieszanki o uwarstwionej reaktywności (wyróżnienie)

Wojciech Moranowicz, Rafał Dziki, Maciej Bębenek, Kacper Sowiński, Anna Janicka (Politechnika Wrocławska) – Metoda projektowania układu zasilania do bolidu elektrycznego klasy Formuła Student (wyróżnienie)

W ramach Konferencji przyznano także nagrodę oraz dwa wyróżnienia za prezentację posterów:

Adam Kamiński (Politechnika Wrocławska) – Wpływ ciśnienia i kształtu elektrod świecy zapłonowej na przebieg napięcia i prądu w procesie jonizacji i po utworzeniu kanału plazmowego

Stefan Lageweg, Grzegorz Kubica (Politechnika Śląska) – Porównanie własności trakcyjnych pojazdów kategorii N3 z konwencjonalnym oraz zelektryfikowanym układem napędowym

Nicol Łapińska, Kajetan Wiśniewski, Marcin Milewski, Franciszek Ratajczyk (Politechnika Poznańska) – Porównanie emisji spalin z silnika pojazdu z lat 70. XX wieku oraz pojazdu współczesnego

Jędrzej Matla, Andrzej Kaźmierczak (Politechnika Wrocławska), Filip Szwajca (Politechnika Poznańska) – Analiza geometrii komory wstępnej do silnika wodorowego wyposażonego w dwustopniowy system spalania

Franciszek Ratajczyk (Politechnika Poznańska) – Adaptacja silnika ZI do zasilania wtryskowego z zewnętrzną jednostką sterującą

  • Olimpia Sobczyk (Wojskowa Akademia Techniczna) – Zastosowanie alternatywnych napędów do obniżenia poziomu emisji CO2 w procesach dystrybucji w Siłach Zbrojnych RP

  • Marcin Wiśniewski, Mateusz Dziubek, Małgorzata Rutkowska-Gorczyca (Politechnika Wrocławska) – Wpływ środowiska wodoru w podwyższonej temperaturze pracy silnika wewnętrznego spalania na mikrostrukturę stopu AlSi21CuNi

  • Krystian Woźniak (SB Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny) – Wpływ napędów hybrydowych na rzeczywistą emisję i energochłonność w transporcie szynowym

Dodatkowo, nagrody specjalne ufundował Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, dr inż. Rafał Cichy. Nagrodzone osoby to:

  • Paulina Babuchowska (Politechnika Poznańska) – Wpływ kluczowych czynników na kalibrację czujników cyfrowych oraz analogowych w pojazdach

  • Jakub Pełczyński (Politechnika Poznańska) – Lotnicze szybkoobrotowe silniki dwusuwowe dużej mocy – zastosowanie i perspektywy

  • Filip Szwajca (Politechnika Poznańska) – Sterowanie procesem spalania w wodorowym silniku z komorą wstępną

Liczymy, że konferencja była dla Państwa okazją do inspirującej wymiany myśli, informacji i doświadczeń związanych z szeroko pojętą motoryzacją i nie tylko. Zaproponowane po raz pierwszy e-postery cieszyły się dużą popularnością, o czym świadczy ich liczba w programie Konferencji.
Dziękujemy, że byli Państwo z nami w najliczniejszym gronie od pierwszej edycji konferencji (ponad 100 osób). Jest to dla nas motywacja do dalszych działań na rzecz rozwoju i wsparcia młodych naukowców.

Mamy nadzieję gościć Państwa podczas kolejnej edycji Konferencji – IX Young Scientists Academy ponownie do Zamku Czocha w dniach 17-19 listopada 2025 roku.