VIII Young Scientists Academy 18-20.11.2024
Politechnika Wrocławska (Katedrą Inżynierii Pojazdów) wraz z Polskim Towarzystwem Naukowym Silników Spalinowych oraz Politechniką Poznańską (Wydziałem Inżynierii Lądowej i Transportu oraz Instytutem Instytutem Napędów i Lotnictwa) w dniach 18-20 listopada 2024 zorganizowało kolejne już sympozjum dla młodych naukowców/doktorantów – VII Young Scientists Academy w Zamku Czocha.
Konferencję uświetnili:
Prorektor Politechniki Poznańskiej ds. studenckich i kształcenia
– dr hab. inż. Agnieszka Misztal, prof. PP
Prorektor Politechniki Poznańskiej ds. nauki
– prof. dr hab. inż. Wojciech Sumelka
Prorektor Politechniki Lubelskiej ds. studenckich
– prof. dr hab. inż. Paweł Droździel
Dziekan Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni
– dr hab. inż. Tomasz Kniaziewicz, prof. AMW
Dziekan Wydziału Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
– dr hab. inż. Sławomir Wierzbicki, prof. UWM
Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej
– prof. dr hab. inż. Jacek Pielecha
Z-ca Dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie
– prof. dr hab. inż. Andrzej Świderski
Dyrektor Poznańskiego Instytutu Technologicznego – Sieć Badawcza Łukasiewicz
- dr inż. Rafał Cichy
Z ramienia organizatorów uczelnie reprezentowali:
Prezes Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych
– prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz
Kierownik Katedry Inżynierii Pojazdów, Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej
– prof. dr hab. inż. Zbigniew Sroka
Dyrektor Instytutu Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej
– dr hab. inż. Andrzej Ziółkowski, prof. PP
Kierownik Zakładu Napędów, Instytutu Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej
– prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha
**Główną część konferencji prowadzili: prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz – Prezes Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych oraz prof. dr hab. inż. Zbigniew Sroka
- Kierownik Katedry Inżynierii Pojazdów. **
W konferencji uczestniczyło ponad 100 osób (co było rekordem wśród dotychczasowych edycji konferencji) z Politechniki Poznańskiej, Wrocławskiej, Śląskiej, Krakowskiej, Lubelskiej, Opolskiej, Częstochowskiej, Rzeszowskiej, Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Wojskowej Akademii Technicznej, PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o., Poznańskiego Instytutu Technologicznego – Łukasiewicz, Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, Państwowej Akademii
Nauk Stosowanych w Krośnie oraz Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu.
Na konferencji zaprezentowano 19 referatów oraz 44 prac e-posterowych. Prezentacje dostępne są na stronie: https://ptnss.pl/?page_id=6407
W ramach Konferencji przyznano nagrodę oraz sześć wyróżnień za prezentację referatów:
– Bartłomiej Romowicz (Politechnika Krakowska) – Projekt i badania pojazdu elektrycznego dla osób z niepełnosprawnościami (nagroda główna)
– Wioletta Cebulska (Politechnika Śląska) – Porównanie emisji drgań w samochodach z napędem elektrycznym i konwencjonalnym
– Piotr Gładysz (Politechnika Poznańska) – Bezzałogowe statki powietrzne w działaniach Państwowej Straży Pożarnej (wyróżnienie)
– Monika Jabłońska (Akademia Marynarki Wojennej) – Eksperymentalne badania nad zastosowaniem frezowania jako techniki hybrydowej w celu poprawy jakości powierzchni próbek wytwarzanych metodą addytywną (wyróżnienie)
– Tomasz Kosztyła (Akademia Nauk Stosowanych) – The impact of the use of a heat storage with phase change material on the heat balance of the combustion engine in a hybrid drive system (wyróżnienie)
– Krzysztof Ludziak (Politechnika Lubelska) – Zastosowanie paliw odnawialnych w silniku tłokowym realizującym niskotemperaturowe spalanie mieszanki o uwarstwionej reaktywności (wyróżnienie)
– Wojciech Moranowicz, Rafał Dziki, Maciej Bębenek, Kacper Sowiński, Anna Janicka (Politechnika Wrocławska) – Metoda projektowania układu zasilania do bolidu elektrycznego klasy Formuła Student (wyróżnienie)
W ramach Konferencji przyznano także nagrodę oraz dwa wyróżnienia za prezentację posterów:
– Adam Kamiński (Politechnika Wrocławska) – Wpływ ciśnienia i kształtu elektrod świecy zapłonowej na przebieg napięcia i prądu w procesie jonizacji i po utworzeniu kanału plazmowego
– Stefan Lageweg, Grzegorz Kubica (Politechnika Śląska) – Porównanie własności trakcyjnych pojazdów kategorii N3 z konwencjonalnym oraz zelektryfikowanym układem napędowym
– Nicol Łapińska, Kajetan Wiśniewski, Marcin Milewski, Franciszek Ratajczyk (Politechnika Poznańska) – Porównanie emisji spalin z silnika pojazdu z lat 70. XX wieku oraz pojazdu współczesnego
– Jędrzej Matla, Andrzej Kaźmierczak (Politechnika Wrocławska), Filip Szwajca (Politechnika Poznańska) – Analiza geometrii komory wstępnej do silnika wodorowego wyposażonego w dwustopniowy system spalania
– Franciszek Ratajczyk (Politechnika Poznańska) – Adaptacja silnika ZI do zasilania wtryskowego z zewnętrzną jednostką sterującą
Olimpia Sobczyk (Wojskowa Akademia Techniczna) – Zastosowanie alternatywnych napędów do obniżenia poziomu emisji CO2 w procesach dystrybucji w Siłach Zbrojnych RP
Marcin Wiśniewski, Mateusz Dziubek, Małgorzata Rutkowska-Gorczyca (Politechnika Wrocławska) – Wpływ środowiska wodoru w podwyższonej temperaturze pracy silnika wewnętrznego spalania na mikrostrukturę stopu AlSi21CuNi
Krystian Woźniak (SB Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny) – Wpływ napędów hybrydowych na rzeczywistą emisję i energochłonność w transporcie szynowym
Dodatkowo, nagrody specjalne ufundował Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, dr inż. Rafał Cichy. Nagrodzone osoby to:
Paulina Babuchowska (Politechnika Poznańska) – Wpływ kluczowych czynników na kalibrację czujników cyfrowych oraz analogowych w pojazdach
Jakub Pełczyński (Politechnika Poznańska) – Lotnicze szybkoobrotowe silniki dwusuwowe dużej mocy – zastosowanie i perspektywy
Filip Szwajca (Politechnika Poznańska) – Sterowanie procesem spalania w wodorowym silniku z komorą wstępną
Liczymy, że konferencja była dla Państwa okazją do inspirującej wymiany myśli, informacji i doświadczeń związanych z szeroko pojętą motoryzacją i nie tylko. Zaproponowane po raz pierwszy e-postery cieszyły się dużą popularnością, o czym świadczy ich liczba w programie Konferencji.
Dziękujemy, że byli Państwo z nami w najliczniejszym gronie od pierwszej edycji konferencji (ponad 100 osób). Jest to dla nas motywacja do dalszych działań na rzecz rozwoju i wsparcia młodych naukowców.
Mamy nadzieję gościć Państwa podczas kolejnej edycji Konferencji – IX Young Scientists Academy ponownie do Zamku Czocha w dniach 17-19 listopada 2025 roku.